ŞİİRDE
ÖLÇÜ
Ölçü,şiirde ahengi sağlamak amacıyla
kullanılır.Genellikle şiirde ölçü denilince hece ölçüsü akla
gelir.Edebiyatımızda üç türlü ölçü kullanılmıştır.Bunlar aruz ölçüsü,hece
ölçüsü ve serbest ölçüdür.
1)Aruz
Ölçüsü
Arap
edebiyatında doğmuş olanbu ölçü hecelerin açıklık ve kapalılığına bağlı olarak
kullanılan bir ölçüdür.
Aruz
ölçüsünün kuralları şunlardır:
·
Ünlü harfle biten heceler açık,ünsüzle biten heceler kapalı
kabul edilir.
·
Açık heceler (.)ile,kapalı heceler çizgi(-) ile gösterilir.
2)Hece Ölçüsü
dizelerdeki sözcüklerin hece sayılarının
eşitliğine dayanan bir ölçüdür.Hece ölçüsü,Türk edebiyatının başlangıcından bu
yana kullanılmıştır.Hece ölçüsünde ele alınan kalıplar vardır;7’li,8’li,11’li
gibi.Bu kalıpların bazıları duraklı olabilir;4+3=7’li,4+4=8’li gibi.Durak,şiir
okunurken ‘sus’ payını olduğu,nefes alınması gerken yerlerdir
Bu da ğı a şam de dim
1
2 3 4
5 6 7
A şam do la şam de dim
1
2 3 4 5
6
7
Bir ha yır sız yar i çin
1 2 3
4 5 6
7
Her ke se pa şam de dim
1 2 3
4 5 6
7
3)Serbest Ölçü
Herhangi bir kurala bağlı olmayan
ölçüdür.Şair hecelerin açık veya kapalı olmasına ya da sayılarına bakmaksızın tamamen
kendi uslubuna göre yazar.Bu ölçü edebiyatımızda Cumhuriyet’ten sonra
kullanılmaya başlanmıştır.
İ ki ra yı gi bi yiz
1 2
3 4 5
6 7
Bir tren yo lu nun
1
2 3 4 5
Ya kın ol ma sı
1
2 3 4 5
Ne yi de ğiş ti rir
1
2 3 4
5 6
2)REDİF ve UYAK
Redif
Mısra sonlarında
yazılışları,okunuşları,anlamları ve görevleri aynı olan eklerin,kelime ve
kelime gruplarının tekrar edilmesine redif denir.
Örneğin şiirin sonu çiçekler
böcekler olarak bitsin her ikisinde de –ler eki
çoğul anlamda kullanılmıştır.İşte bu gibi durumlar redif olarak adlandırılır.
3)UYAK
Dize sonlarındaki ses benzerliğine uyak
denir.
UYAK TÜRLERİ
1)Yarım Uyak
Dize sonlarındaki tek ses benzerliği yarım uyak olarak
adlandırılır.
Benim çektiğimi kim çeker
Gözlerim kanlı yaş döker
yanda verilen şiirde ‘er’ redif, ‘k’ yarım uyaktır.
Bulanık bulanık akar
Dağların seliyim şimdi
2)Tam Uyak
Dize sonlarında bir ünlü,bir ünsüz sesin
benzerliği ile oluşan uyağa tam uyak denir.
Bu rüzhar her vakit boyle esmeyecek
Gökte bulut,suda yelken,dalda çiçek yandaki dizelerde ‘-ek’
tam uyaktır.
3)Zengin Uyak
Dize sonlarındaki üç veya daha fazla
sesin benzerliğinden oluşan uyaktır.
Çok sürse ayrılık,aradan geçse çok sene
Biz sende olmazsak bile sen bizdesin gene yandaki dizelerde ‘-ene’ zengin
uyaktır.
3)Tunç Uyak
Kafiyeli olan sözcüklerden biri
diğerinin içerisinde aynen tekrar ediliyorsa buna tunç uyak denir.
Bulutlar ufukta beyaz bir yumak
Ne hoştur kırlarda yazın uyumak yanda verilen ‘yumak’
sözcüğü, uyumak sözcüğünün içinde geçtiği için tunç uyaktır.
5)Cinaslı Uyak
Dize sonlarında yazılışları
aynı,anlamları farklı sözcüklerin oluşturduğu uyak türüdür.
Kararmış kara gözler
Dermanım kara gözler
Gemim deryada kaldı
Yelkenim kara gözler yanda
verilen şiirde ‘kara gözler’ sözcükleri cinaslı uyaktır.
3)UYAK DÜZENLERİ (Kafiye Örgüsü)
1)Düz Uyak
Dizelerin kendi arasında kafiyeli
olmasıdır.Düz kafiye ‘aaaa bbbb;
aa bb’ gibi şekillerde karşımıza çıkar.
Burada çiçekler açmıyor (a)
Kuşlar süzülüp uçmuyor (a)
Yıldızlar ışık saçmıyor (a)
Geçmiyor günler geçmiyor (a)
2)Çapraz Uyak
Bir dörtlükte ;birinci dize ile üçüncü
dizenin kafiyeli olmasıdır.
Bir hayalet gibi dünya güzeli (a)
Girdiğinden beri rüyalara (b)
Hepsi meshur,o muamma güzeli (a)
Gittiler görmeye Kaf dağlarına (b)
3)Sarmal Uyak
Bir dörtlükte;birinci dize ile dördüncü
dizenin kendi arasında uyaklı olmasıdır. ‘a b b a’ şeklinde gösterilir.
Gamlı bir heykel gibi kayalarla ben (a)
Bir sonbahar akşamı…sahillerdeyim (b)
Rüzgarın elinde bir kırık neyim (b)
Dağınık saçlarımdan pervasız esen (a)
4) Koşma Tipi Uyak
Bir dörtlükte ilk üç dizenin kendi
aralarında uyaklı,dördüncü dizenin bağımsız olduğu uyak düzenidir.
Belimizde kılıcımız kirmani (a)
Taşı deler mızrağımın temreni (a)
Hakkımızda devlet etmiş fermanı (a)
Ferman padişahın dağlar bizimdir (b)
5)Mani Tipi Uyak
Üçüncü dizesi bağımsız,diğer üç dizesi
kendi aralarında uyaklı olan kafiye düzenidir.Yani ‘aaxa’ şeklinde kafiyedir.
Sarı kavunu dildim (a)
Çamura düştü sildim (a)
Yarim gurbete gitti (x)
Şimdi kıymetin bildim (a)
KONUSUNA GÖRE ŞİİR
TÜRLERİ
1)Lirik Şiir
Akıldan çok duygulara seslenen,duygu ve
düşünceleri çoşkulu bir dille anlatan
aşk,ayrılık,hasret,gurbet,ölüm ve özlem konularını işleyen duygusal şiirlerdir.
Ne zaman seni düşünsem
Bir ceylan su içmeye iner
Çayırları büyürken görürüm
Her akşam seninle
Yeşil bir zeytin tanesi
Bir parça mavi deniz
Alır beni
2)Epik Şiir
Epik şiirlerde
yiğitlik,kahramanlık,savaş ve vatan sevgisi temaları işlenir.Olağanüstü olaylar
ve kahramanlıklar bu şiirlerin en önemli özellikleridir.
Durduk,süngüsü düşmanın pırıl pırıl
Önümüze çıktı bir gündüz,bir gece
Korku değil haşa
Bir büyük düşünce
3)Didaktik Şiir
Belli bir düşünceyi aşılamak ya da belili
bir konuda öğüt vermek,bilgi vermek,ahlaki bir ders çıkarmak amacıyla öğretici
nitelikte yazılan,duyguyönü zayıf şiir türdür.
Şunlar ki çoktur malları
Gör nice oldu halleri
Sonucu bir gömlek imiş
Anında yoktur yenleri
Yunus Emre
4)Pastoral Şiir
Çoban,orman.yayla,dağ,köy ve kır
yaşamını,doğa güzelliklerini anlatan şiirlere pastoral şiir denir.Pastoral
şiirlerin her türlü süsten uzak,sade bir dili vardır.
Gümüş bir dumanla kaplandı her yer
Yer ve gök bu akşam yayla dumanı
Sürüler,çeşmeler,sarı çiçekler
Beyaz kar,yeşil çam,yayla dumanı
5)Satirik Şiir
Bir kişi,olay,durum,iğneleyici sözlerle
alaylı ifadelerle eleştirilir.
Bir arzuhal yazsan makama varsan
Ağlasan derdini davanı sorsan
Ağır hasta olsan hekime varsan
Yarana
bir ilaç sürmez parasız
6)Dramatik Şiir
Dramatik
şiir manzum olarak yazılan tiyatrolarda söz konusudur.İnsanın gözünün önünde
acıklı,korkunç,komik bir olay adeta canladırılır.
Eve
dönmez bir akşam
Ve
gün yüzlü çocuğu
Sorar:Nerede
babam
Bakarlar,oldu,bitti
Gelir
derler çocuğa
Baban
ataya gitti
0 yorum:
Yorum Gönder