27 Nisan 2014 Pazar

SİİRDE ÖLÇÜ (Akın TAŞTAN)

ŞİİRDE ÖLÇÜ
Ölçü,şiirde ahengi sağlamak amacıyla kullanılır.Genellikle şiirde ölçü denilince hece ölçüsü akla gelir.Edebiyatımızda üç türlü ölçü kullanılmıştır.Bunlar aruz ölçüsü,hece ölçüsü ve serbest ölçüdür.
1)Aruz Ölçüsü
Arap edebiyatında doğmuş olanbu ölçü hecelerin açıklık ve kapalılığına bağlı olarak kullanılan bir ölçüdür.
Aruz ölçüsünün kuralları şunlardır:
·          Ünlü harfle biten heceler açık,ünsüzle biten heceler kapalı kabul edilir.
·          Açık heceler (.)ile,kapalı heceler çizgi(-) ile gösterilir.
·          Dizedeki son hece açık olsa bile kapalı hece kabul edilir.

2)Hece Ölçüsü
dizelerdeki sözcüklerin hece sayılarının eşitliğine dayanan bir ölçüdür.Hece ölçüsü,Türk edebiyatının başlangıcından bu yana kullanılmıştır.Hece ölçüsünde ele alınan kalıplar vardır;7’li,8’li,11’li gibi.Bu kalıpların bazıları duraklı olabilir;4+3=7’li,4+4=8’li gibi.Durak,şiir okunurken ‘sus’ payını olduğu,nefes alınması gerken yerlerdir

Bu da ğı a şam de dim
1    2   3  4    5     6      7
A şam do la şam de dim
1     2     3   4    5     6     7
Bir ha yır sız yar i  çin
   1   2   3   4   5   6     7
Her ke se pa şam de dim
1      2    3    4    5     6    7


3)Serbest Ölçü
Herhangi bir kurala bağlı olmayan ölçüdür.Şair hecelerin açık veya kapalı olmasına ya da sayılarına bakmaksızın tamamen kendi uslubuna göre yazar.Bu ölçü edebiyatımızda Cumhuriyet’ten sonra kullanılmaya başlanmıştır.

İ ki ra yı gi bi yiz
1 2  3  4  5  6   7
Bir tren yo lu nun
1       2     3   4    5
Ya kın ol ma sı
1     2    3   4    5
Ne yi de ğiş ti rir
1    2   3   4  5   6


2)REDİF ve UYAK

Redif
Mısra sonlarında yazılışları,okunuşları,anlamları ve görevleri aynı olan eklerin,kelime ve kelime gruplarının tekrar edilmesine redif denir.
Örneğin şiirin sonu  çiçekler
                                     böcekler    olarak bitsin her ikisinde de –ler eki çoğul anlamda kullanılmıştır.İşte bu gibi durumlar redif olarak adlandırılır.

3)UYAK
Dize sonlarındaki ses benzerliğine uyak denir.
UYAK TÜRLERİ
1)Yarım Uyak
Dize sonlarındaki tek ses benzerliği yarım uyak olarak adlandırılır.

Benim çektiğimi kim çeker
Gözlerim kanlı yaş döker                          yanda verilen şiirde ‘er’ redif, ‘k’ yarım uyaktır.
Bulanık bulanık akar
Dağların seliyim şimdi
2)Tam Uyak
Dize sonlarında bir ünlü,bir ünsüz sesin benzerliği ile oluşan uyağa tam uyak denir.

Bu rüzhar her vakit boyle esmeyecek
Gökte bulut,suda yelken,dalda çiçek                          yandaki dizelerde ‘-ek’ tam uyaktır.

3)Zengin Uyak

Dize sonlarındaki üç veya daha fazla sesin benzerliğinden oluşan uyaktır.

Çok sürse ayrılık,aradan geçse çok sene
Biz sende olmazsak bile sen bizdesin gene             yandaki dizelerde ‘-ene’ zengin uyaktır.



3)Tunç Uyak

Kafiyeli olan sözcüklerden biri diğerinin içerisinde aynen tekrar ediliyorsa buna tunç uyak denir.

Bulutlar ufukta beyaz bir yumak
Ne hoştur kırlarda yazın uyumak              yanda verilen ‘yumak’ sözcüğü, uyumak sözcüğünün içinde geçtiği için tunç uyaktır.

5)Cinaslı Uyak

Dize sonlarında yazılışları aynı,anlamları farklı sözcüklerin oluşturduğu uyak türüdür.

Kararmış kara gözler
Dermanım kara gözler
Gemim deryada kaldı
Yelkenim kara gözler                               yanda verilen şiirde ‘kara gözler’ sözcükleri cinaslı uyaktır.



3)UYAK DÜZENLERİ (Kafiye Örgüsü)

1)Düz Uyak
Dizelerin kendi arasında kafiyeli olmasıdır.Düz kafiye ‘aaaa   bbbb; aa   bb’ gibi şekillerde karşımıza çıkar.

Burada çiçekler açmıyor                            (a)
Kuşlar süzülüp uçmuyor                            (a)
Yıldızlar ışık saçmıyor                                 (a)
Geçmiyor günler geçmiyor                        (a)               

2)Çapraz Uyak

Bir dörtlükte ;birinci dize ile üçüncü dizenin kafiyeli olmasıdır.

Bir hayalet gibi dünya güzeli                     (a)
Girdiğinden beri rüyalara                          (b)
Hepsi meshur,o muamma güzeli             (a)
Gittiler görmeye Kaf dağlarına                 (b)



3)Sarmal Uyak
Bir dörtlükte;birinci dize ile dördüncü dizenin kendi arasında uyaklı olmasıdır. ‘a b b a’ şeklinde gösterilir.

Gamlı bir heykel gibi kayalarla ben          (a)
Bir sonbahar akşamı…sahillerdeyim        (b)
Rüzgarın elinde bir kırık neyim                 (b)
Dağınık saçlarımdan pervasız esen          (a)                                     

4) Koşma Tipi Uyak

Bir dörtlükte ilk üç dizenin kendi aralarında uyaklı,dördüncü dizenin bağımsız olduğu uyak düzenidir.

Belimizde kılıcımız kirmani                       (a)
Taşı deler mızrağımın temreni                 (a)
Hakkımızda devlet etmiş fermanı            (a)
Ferman padişahın dağlar bizimdir           (b)                      

5)Mani Tipi Uyak
Üçüncü dizesi bağımsız,diğer üç dizesi kendi aralarında uyaklı olan kafiye düzenidir.Yani ‘aaxa’ şeklinde kafiyedir.

Sarı kavunu dildim                  (a)
Çamura düştü sildim              (a)
Yarim gurbete gitti                  (x)
Şimdi kıymetin bildim             (a)

                

KONUSUNA  GÖRE ŞİİR TÜRLERİ


1)Lirik Şiir

Akıldan çok duygulara seslenen,duygu ve düşünceleri  çoşkulu bir dille anlatan aşk,ayrılık,hasret,gurbet,ölüm ve özlem konularını işleyen  duygusal şiirlerdir.


                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  
                


Ne zaman seni düşünsem
Bir ceylan su içmeye iner
Çayırları büyürken görürüm                                                      
Her akşam seninle                                                                                               
Yeşil bir zeytin tanesi
Bir parça mavi deniz
Alır beni  
















2)Epik Şiir



Epik şiirlerde yiğitlik,kahramanlık,savaş ve vatan sevgisi temaları işlenir.Olağanüstü olaylar ve kahramanlıklar bu şiirlerin en önemli özellikleridir.





Durduk,süngüsü düşmanın pırıl pırıl
Önümüze çıktı bir gündüz,bir gece
Korku değil haşa
Bir büyük düşünce




3)Didaktik Şiir

Belli bir düşünceyi aşılamak ya da belili bir konuda öğüt vermek,bilgi vermek,ahlaki bir ders çıkarmak amacıyla öğretici nitelikte yazılan,duyguyönü zayıf şiir türdür.



Şunlar ki çoktur malları
Gör nice oldu halleri
Sonucu bir gömlek imiş
Anında yoktur yenleri  
                                              Yunus Emre







4)Pastoral Şiir

Çoban,orman.yayla,dağ,köy ve kır yaşamını,doğa güzelliklerini anlatan şiirlere pastoral şiir denir.Pastoral şiirlerin her türlü süsten uzak,sade bir dili vardır.


Gümüş bir dumanla kaplandı her yer
Yer ve gök bu akşam yayla dumanı
Sürüler,çeşmeler,sarı çiçekler
Beyaz kar,yeşil çam,yayla dumanı



5)Satirik Şiir

Bir kişi,olay,durum,iğneleyici sözlerle alaylı ifadelerle eleştirilir.


Bir arzuhal yazsan  makama varsan
Ağlasan derdini davanı sorsan
Ağır hasta olsan hekime varsan
Yarana bir ilaç sürmez parasız                                             


6)Dramatik Şiir

Dramatik şiir manzum olarak yazılan tiyatrolarda söz konusudur.İnsanın gözünün önünde acıklı,korkunç,komik bir olay adeta canladırılır.

Eve dönmez bir akşam
Ve gün yüzlü çocuğu
Sorar:Nerede babam
Bakarlar,oldu,bitti
Gelir derler çocuğa

Baban ataya gitti

0 yorum:

Yorum Gönder

 
;